Kredyt na mieszkanie od dewelopera – sprawdź, co musisz wiedzieć zanim pójdziesz do banku

Kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości z rynku pierwotnego różni się nieco od tego na zakup mieszkania z rynku wtórnego. Różnice dotyczą m.in.: dokumentów czy sposobu wypłacania pieniędzy przez bank. Przeczytaj na co musisz być gotowy, jeśli poszukujesz mieszkania od dewelopera i będziesz potrzebował kredytu na jego zakup.

Mieszkanie od dewelopera kusi możliwością aranżacji i wykończenia wedle własnego pomysłu, natomiast wymaga od kupującego czasu i funduszy na owe wykończenie. Poniżej przedstawiam krótki poradnik na temat tego, jak wyglądać będzie droga po kredyt na mieszkanie z rynku pierwotnego – zapraszam do lektury.

1) Zanim zaczniesz szukać, sprawdź swoją zdolność kredytową.

Tutaj rada brzmi podobnie przy każdym rodzaju kredytowania. Zanim rozpoczniesz poszukiwania wymarzonej nieruchomości – sprawdź swoją zdolność kredytową. Pomoże Ci to uniknąć niepotrzebnego zachodu w przypadku zbyt drogich nieruchomości oraz sprecyzuje kryteria wyszukiwania, byś zaoszczędził swój czas. Na tym etapie polecam Ci spotkanie z ekspertem kredytowym, który przeanalizuje dla Ciebie wiele ofert bankowych podczas jednej rozmowy i jednocześnie podpowie, co będzie dla Ciebie najkorzystniejsze.

UWAGA: Pamiętajmy o kosztach remontu/wykończenia podczas szacowania całkowitej kwoty, którą będziemy musieli pokryć z pieniędzy spoza kredytu (obok wkładu własnego). Banki oferują możliwość przeznaczenia części kredytu hipotecznego na wykończenie. Jeśli zdecydujemy się na takie rozwiązanie, trzeba podkreślić, że środki otrzymamy po odbiorze technicznym lokalu.

UWAGA 2: Transakcji na rynku pierwotnym – w przeciwieństwie do kupna mieszkania z rynku wtórnego – nie towarzyszy konieczność opłacenia 2% podatku od czynności cywilnoprawnych.

2) A kiedy znajdziesz mieszkanie dla siebie – najpierw umowa rezerwacyjna, potem wnioski kredytowe.

Jeśli masz już wymarzone mieszanie – dalsze działania musisz rozpocząć od sporządzenia pisemnej umowy z deweloperem – może to być umowa rezerwacyjna lub od razu deweloperska. Jest to koniecznie do tego, by bank rozpoczął analizę.

UWAGA: W spisanej umowie trzeba zamieścić informację dotyczącą wpłaty zobowiązania do dewelopera. Warto pamiętać, żebyś miał na to ok. 6 tygodni od momentu podpisania umowy do wypłaty kredytu.

UWAGA 2: Umowa rezerwacyjna wystarcza do tego, aby złożyć wnioski do banków, przeprowadzić analizę kredytową i otrzymać decyzję. Umowę deweloperską podpisujemy wówczas wtedy, gdy otrzymujemy pozytywną decyzję z banku.

Po podpisaniu umowy z deweloperem, należy wypełnić wnioski kredytowe do banków, których oferta Cię interesuje. Tutaj także polecam Ci skorzystanie z pomocy eksperta finansowego, który po wysłuchaniu informacji na temat Twoich możliwości i potrzeb, nie tylko pomoże Ci, na co zwrócić uwagę podczas wyboru banków, ale także wesprze Cię w wypełnianiu oraz gromadzeniu dokumentów.

3) Podpisanie umowy kredytowej.

Umowę kredytową będziesz podpisywać bezpośrednio w oddziale banku, a zaraz po tym będzie potrzeba zaangażowania wkładu własnego oraz – co dotyczy tylko rynku pierwotnego – przeniesienia prawa ubezpieczenia nieruchomości (tzw. cesja na rzecz banku). Cesja zazwyczaj stanowi załącznik do umowy kredytowej oraz angażuje do zobowiązania również dewelopera.

Jeśli Twoja inwestycja jest w trakcie budowy, bank wypłaca Ci pieniądze w transzach, zgodnie z umową deweloperską oraz zamieszczonego w niej harmonogramu prac. Deweloper otrzymuje wszystkie pieniądze dopiero po zakończeniu budowy, wtedy też, możesz podpisać akt notarialny przenoszący własność, tym samym zostając właścicielem nieruchomości.

UWAGA: Do momentu realizacji ostatniej transzy kredytu, będziesz płacił tylko odsetkową część raty.

Na koniec mam dla Ciebie jeszcze listę ważnych dokumentów, które musisz zgromadzić, starając się o kredyt na mieszkanie z rynku pierwotnego:

  • odpis księgi wieczystej nieruchomości (jeśli została już ona wybudowana),
  • umowa przedwstępna (musi zawierać informację na temat harmonogramu prac budowlanych),
  • pozwolenie na budowę, wyrys i wypis z rejestru gruntów,
  • potwierdzenie nadania numeru NIP oraz REGON budującego przedsiębiorstwa,
  • ewentualnie decyzje podziałowe działek.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu, masz jeszcze jakieś dodatkowe pytania – zapraszam Cię do kontaktu. Przypominam, że nie poniesiesz w związku z tym żadnych kosztów i nie niesie to sobą jakichkolwiek zobowiązań.